Azok az emberek, akik élményekre költik a pénzüket dolgok helyett, sokkal boldogabbak


Amikor fizetésnap van, és megérkezik a számládra a pénz, akkor többször használod a bankkártyádat egy nap, mint a facebook, instagram alkalmazásokat a mobilodon együttvéve. Azonnal elégedettség tölt el ilyenkor, de ekkor jönnek a borsos árú ruhák, menő cipők és drága ékszerek, melyek ha örömöt okoznak neked, akkor talán már függőségről is beszélhetünk. De fontos emlékeznünk arra, milyen fontosak az átélt élmények az életünkben, mint mondjuk a legújabb ruhadarab a kedvenc divattervezőnktől. Az igaz, hogy a pénzzel nem lehet boldogságot venni, sőt a világ legboldogabb embereinek sikerült eltávolodniuk a vásárlási függőségtől és a szükségtelen költekezésektől. Ehelyett inkább az utazásba fektetik a pénzüket, új emlékeket gyűjtenek, ami mindenképp kifizetődik. Ha mindenki több pénzt fektetne a jövőjébe mondjuk az új cipők vásárlása helyett, akkor az életünk sokkal gyönyörűbbé válhat, amit aztán semmi pénzért nem adnánk.
 
Az élet az emlékekről szól, nem a gyémántokról.
 
Csak gondolj bele: Életed végén arra fogsz visszaemlékezni, hogy volt egy iPhone 6 Pluszod, amikor még mindenki csak az 5-öst használta, vagy inkább arra emlékeznél vissza szívesen, hogy milyen élményeket éltél át másokkal, amik formáltak téged út közben? Egy tanulmány szerint, amit a Pozitív pszichológiai naplóban tettek közé kiderül, hogy az emberek inkább drága termékeket vettek maguknak, ahelyett, hogy élményekre fordították volna azt a pénzt. Egy új termék megvásárlása után ugyanis azonnal esik annak az értéke. A san franciscói állami egyetem kutatói találtak olyan embereket, akik tudják, hogy az élet a létrehozott emlékekről szól, de az emberek nagy része annyira követi az új trendeket, hogy inkább tárgyak vásárlására fordítják a pénzt, amit végül úgyis megbánnak. A vásárlások előtt a tanulmány résztvevőinek az élményt biztosító dolgok sokkal többet érnek, mint a legújabb, legjobb dolgok megvásárlása a kívánságlistánkról. Miután megvásárolták azt, amit a szívük ideiglenesen kívánt, a résztvevők hamar rájöttek, hogy azt a pénzt inkább fordíthatták volna élményekre, ami huzamosabb ideig fenntartotta volna a boldogságukat.
 
 
 
Koncentrálj arra, ami boldoggá tesz, ne arra, ami híressé!
 
A Cornell egyetem kutatása alapján a 2000 után született emberek vásárlásaik nagy részét a társadalom hatására követik el, melynek köszönhetően a gyémántórák és aranyláncok nem csak szuper drágákká válnak, de tetszetősek és trendik is. Ugyanannyira a társadalom termékei vagyunk, mint a fényes, drága ajándékok és játékok, amiket napi szinten vásárolunk. Az őseinktől annyi választ el, hogy a közösségi média rabságában élünk, és szinte minden, amit vásárolunk szégyentelen önreklámozásra kerül ezeken az oldalakon. Dr. Thomas Gilovich egy pszichológus a Cornell egyetemen, aki kereste az összefüggést a pénz és a boldogság között. A következőket írta:
 
Dolgokat vásárolunk, hogy boldoggá tegyük magunkat, amit ezzel el is érünk. De ez a boldogság csupán rövid ideig tart. Az új dolgok csak eleinte izgalmasak számunkra, de később hozzájuk szokunk.
 
Gilovichnak ebben igaza van. Nem azt mondom, hogy pár nehéz, ledolgozott hét után nem érdemelsz meg egy új ruhát, vagy egy átszórakozott éjszakát, de a nagyobb költekezéseket olyan élményekre kellene szánni, melyek életreszóló emlékeket nyújtanak nekünk, ahelyett, hogy egy tárgyra költenénk a pénzünket, ami pár éven belül elveszíti a „menő” státuszát (ha szerencséje van).
 
Gilovich hozzátette, hogy:
 
Az élményeink nagyobb részünket képezik, mint az anyagi javaink. Igaz, a dolgainkat nagyon tudjuk szeretni. Még talán azt is hihetjük, hogy azonosulunk velük, de kétség sem férhet hozzá, hogy nem válnak részeinkké. Ezzel ellentétben az élményeink tényleg a részeink maradnak. Lényegében az összes élményünk összessége vagyunk.
 
Hagyd el az árcédulát és hagyd, hogy a világ fedezzen fel téged!
 
 
Egy kutatás szerint 79 millió kétezres években született ember van az Egyesült Államokban, ez három millióval több, mint a notórius ’bébibummban’ születettek száma, akik felelősek a legtöbb munkahelyért, iparágért és kormányprogramért.
 
 
Minden nap meggyőznek minket arról, hogy vegyünk meg valamit, amire nincs szükségünk, hogy költsük a pénzt, ami nem a mienk és vásároljunk olyan szemét dolgokat, amik pár héten belül elveszítik az értéküket. Miért vennéd meg a legújabb telefont, amikor 400 dollárból vehetsz repülőjegyet egy országba, ahol még sosem jártál?
 
 
Ugyanis a legtöbben kezdünk rájönni, mennyire megfizethetetlen előnyei vannak annak, ha a nehezen megkeresett pénzünket olyan dolgokra költjük, mint például az utazás, tanulás és kreatív tevékenységek.
 
 
A kutatók szerint a cégeknek alkalmazkodniuk kell majd ehhez az új mentalitáshoz, annak érdekében, ha túl akarják élni ennek a generációnak a világában.
 
 
Azzal, hogy több pénzt költünk arra, hogy javítsuk az életszínvonalunkat — csodálatos emlékekkel és felejthetetlen kalandokkal — nem csak a minket körülvevő ipart fejlesztjük, hanem ezzel pozitivítást és fényt biztosítunk a világ számára, ami már jó ideje várat magára.
 
 
Szóval, lényegében ezek hosszútávú befektetések a saját, egyéni boldogságunkban.
 
 
Azok az emberek, akik előtt folyamatosan a jövőbeli céljuk lebeg, akik előtt a különféle beruházások és a boldogság van előtérben, azok sokkal boldogabb életet élnek, mint azok, akik elvesznek különböző termékekben és egyéb badarságokban.
 
 
Ideje abbahagyni a bankkártya használatát, akárhányszor fizetést kapunk és inkább el kellene gondolkozni azokon az emlékeken, amiket egy pici megtakarítással és egy térképpel elérhetünk.
 
Kanász Gábor
 

Megjegyzések