2016. december 16., péntek

Melyik csírát milyen betegségre fogyaszd?



Apró magvak óriási energiával - a csíráknál kiválóbb tápanyagforrást nehezen találnál. Próbáld ki őket!
Friss levegő, víz és napfény - mindössze ennyit kérnek a parányi magvak, hogy fejlődésnek induljanak, és termést hozó növénnyé érjenek. Életük legfontosabb szakasza a csírázás, amikor megjelenik a kis hajtás és a gyökérkezdemény. Miért jelenthet számodra értékes táplálékot a két-három centiméteres csíra? Ha átgondolod, mi a feladata, megtalálod a választ. A csíra felelős azért, hogy egészséges növény nevelkedjék belőle. Nem véletlenül nevezik "növényi placentának", azaz méhlepénynek is. Meríts erőt gazdag hatóanyagaiból!
Mennyiség helyett érték
Gyakran tapasztalod, hogy az után is szívesen folytatnád az étkezést, hogy sokat ettél? Szervezeted így jelzi, hogy hiába volt kalóriában dús a fogás, tápanyagtartalma meg sem közelítette az igényeidet. Ha ilyenkor újabb, értékes összetevőket nélkülöző élelmiszert veszel magadhoz, az elhízás mellett a vitamin- és ásványianyag-hiányt is kockáztatod. A megoldást olyan táplálékokban kell keresned, amelyekből szerény mennyiség is fedezi a szükséges elemeket. A csírák erre kitűnő megoldást kínálnak. Fehérjetartalmuk könnyebben felszívódik az állati eredetű élelmiszerekéhez képest, hiszen aminosavakra bontva jutsz hozzá. A rostok gondoskodnak a folyamatosan felszabaduló energiáról, így a jóllakottság érzése hosszan fennmarad. A csírákban a vitaminok teljes skálája megtalálható, olyan arányban, ahogyan szervezeted a legoptimálisabban hasznosíthatja. A mesterséges táplálékkiegészítőkkel szemben azok a társanyagok is fellelhetők a csírákban, amelyek megsokszorozzák az értékes alkotóelemek hatását. Nem csoda, hogy néhány evőkanálnyi mennyiség is feltölti energiával a sejtjeidet.
Melyiket mire?
A változatos csírák erősítik immunrendszeredet, elejét veszik a fáradékonyságnak. Segítségükkel csökkentheted a betegségek kockázatát, de esetleges panaszaid fellépésekor is számíthatsz rájuk.
Látásod élességéhez hozzájárul az A-vitamin, amelyet a köles, a lucerna és a szójabab csírája kínál.
Ha hajlamos vagy a szorongásra és nehezen kezeled a feszültséget, fogyassz árpa-, csicseriborsó- és kukoricacsírát, amelyek ellátnak az idegrendszert erősítő B-vitamincsoporttal.
Érrendszeri problémák ellen C- és E-vitaminra van szükség, amelyeket a búza, a zab és a szezámmag csírájából nyerhetsz.
Vérszegénységre megoldást nyújt a búza, a babfélék és a lenmag csírája, mert nemcsak vasat tartalmaznak, de számos olyan nyomelemet is, amelyek segítik a felszívódást és a beépülést.
Ezek a táplálékok kiérdemlik "a fiatalság forrása" címet, mert az öregedés folyamatát jelentősen késleltető enzimeket rejtenek.
Csírakert az ablakban
A csíráztatott gabonaféléket, hüvelyeseket és olajos magvakat a nagyobb élelmiszerüzletekben készen is megvásárolhatod, de érdekesebb és változatosabb megoldás, ha magad neveled őket. Érdemes beszerezned a kifejezetten erre a célra szolgáló tálat és a hozzá tartozó lyukacsos műanyag tálcát, amelyhez a legtöbb bioboltban hozzájuthatsz. Itt sokféle magot is kínálnak, amelyek csomagolásán olvashatod a csírázás időtartamát. A 12–24 órás áztatási idő után a vízzel telt tálra helyezd rá a műanyag rácsot, és erre szórd a megduzzadt magvakat. Reggel és este cseréld ki a vizet, és öblítsd át a csírakezdeményeket. Ha elérték a néhány centiméteres nagyságot, itasd le róluk a nedvességet, és műanyag dobozban tárold a hűtőszekrényben. Egy hétig őrzik meg frissességüket. Szendvicsed tetején, salátádra szórva vagy levesbetétként is gazdagíthatják étrendedet. A hüvelyesek csíráit főzve fogyaszd, ám az egyéb fajták mindenképpen nyersen kerüljenek a tányérodra, így tökéletesen megőrzik tápanyagtartalmukat. A csíráztatás mindössze tenyérnyi helyet igényel az ablakod közelében, de annál nagyobb szerepet kaphat egészséged megóvásában.
Ferenczy Mária
Kép: http://www.stylemagazin.hu/hir/Mi-fan-terem-a-csira-I-resz/10165/





Aktuális oldások és tanfolyamok programja az alábbi linken megtekinthető:

Vélemények:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése